Titulus
Kisboldogasszony
Típus
rendház
Felekezeti jelleg
katolikus
Létesítés éve
1702
Megszűnés/államosítás éve
1911
Története

„Kanizsa hegyén”, amely Homokkomárom falu fölött emelkedik, 1702-ban kápolnát épített Kisboldogasszony tiszteletére a falu birtokosa, Wolfgang Christoph von Schenkendorff kanizsai várparancsnok (akit 1702. szeptember 7-én oda temettek). Felesége, Ursula Theresia Winter megbízásából és segítségével a kanizsai jezsuita lelkészek egyike minden újhold-vasárnapon ünnepi misét és prédikációt tartott a kápolnában. Miután 1702 végén a jezsuiták távoztak Kanizsáról, ezt a feladatot az ottani ladiszlaitus ferencesek vették át. Szűz Mária ünnepein a kanizsaiak körmenetben zarándokoltak ki. A legenda szerint a kápolna alapjainak ásása közben (vagy a kápolna építése közben egy fában) egy Mária-képre (Albrecht Dürer körteszeletes Madonnájának üvegre festett másolata) akadtak, amely a főoltárra került, és a búcsújárás célpontja lett. A fatemplom helyén a következő birtokos, Esch Antal 1722-től kőtemplomot kezdett építeni, amelyet azonban már a kanizsai uradalmat megszerző Batthyány Lajos fejezett be 1744 után. Batthyány 1751-ben Koptik Odó dömölki bencés apát segítségével megszerezte a templom számára Szent Félix katakombaszent ereklyéjét, amelyet szintén a főoltáron tiszteltek. Eközben, az 1720-as évek második felében a kanizsai ferencesek állandó lelkészséget hoztak létre Homokkomáromban, amely 1734-ben önálló plébániává szerveződött, saját filiákkal. A ferencesek a faluban álló kápolna mellett laktak, és onnan jártak vasárnaponként a hegyen álló templomhoz. Batthyány Lajos a templom mellé kolostort is szándékozott építeni, ezt azonban csak fia, József valósította meg 1772 és 1776 között. Miután 1777-ben a lenti kolostor leégett, a ferencesek a fentibe költöztek. Bár sohasem volt független kolostor, akkoriban 3-4 rendtag lakott benne, akik a kanizsai konventhez tartoztak, és három nyelven (magyar, német, horvát) végezték szolgálatukat. A kegyhelyen 1751 és 1786 között történt csodás gyógyulásokról jegyzőkönyvet vezettek. Miután II. József korlátozta a búcsújárást, 1786-tól már csak egy ferences maradt a kolostorban, majd 1911-ben a rend átengedte a plébániát a veszprémi egyházmegyének. ■ (Koltai András, 2024)

Archontológia

Bibliográfia
Takács-Pfeiffer I, 126-132, 282-287. – Tüskés Gábor–Knapp Éva, Egy dunántúli búcsújáróhely a XVIII. században: A homokkomáromi mirákulumos könyv tanulságai 1751–1786, in Ethnographia 1982, 269-291. – Siptár Dániel, Kolostoralapítások és szerzetesi lelkipásztorkodás a veszprémi egyházmegye török alól felszabadult részein, in Megyetörténet: Egyház- és igazgatástörténeti tanulmányok a veszprémi püspökség 1009. évi adománylevele tiszteletére, szerk. Hermann István, Karlinszky Balázs, Veszprém (A Veszprém Megyei Levéltár kiadványai, 22; A veszprémi egyházmegye múltjából 22), 69-102. – Siptár Dániel, A kanizsai jezsuita misszió a Litterae Annuae tükrében (1690–172), in Erőgyűjtés és újrakezdés: A veszprémi egyházmegye története a 17. században, szerk. Karllinszky Balázs–Varga Tibor László, Veszprém, 2019, Veszprém, 2019, 143-145.
Név
Homokkomáromi ferences rezidencia

Az intézménynek otthont adó települések

Település Kapcsolat kezdete Kapcsolat vége
Homokkomárom 1702 1911

Az intézményt befogadó rendtartományok

DMappák